Nástup do školky nebo školy je velkým milníkem nejen pro dítě, ale i pro rodiče. Nové prostředí, odloučení od maminky, neznámý režim a nové autority mohou u dítěte vyvolat stres, úzkost nebo nejistotu. To vše se může promítnout i do tělesného zdraví.
Možná to znáte: dítě je týden ve školce nebo škole a další tři týdny doma s rýmou a kašlem. A situace se neustále opakuje. Často to přičítáme virům a bakteriím.
Ale co když je za tím i něco jiného?
Dětská imunita je úzce spojená s psychikou. Pokud je dítě ve stresu, nejistotě nebo smutku, obranyschopnost klesá. Emoce se mohou projevit na těle: horečkou, bolestí břicha, únavou nebo zánětem.
Zpočátku se dítě těší – na nové kamarády, hračky, dobrodružství. Ale brzy si uvědomí, že to není jen výjimečný den, ale každodenní rutina. Rodiče odejdou a ono zůstává samo.
V hlavě se mohou rojit otázky:
Dítě se může stát uplakané, úzkostné, začne zlobit nebo se uzavře do sebe.
A doma? Když se večer setká unavený rodič s dítětem plným očekávání, není snadné sladit potřeby obou. Dítě touží po blízkosti, ale my potřebujeme ticho, klid a chvíli pro sebe.
Tento nesoulad může vést k emočnímu napětí, které se odrazí i na tělesné rovině.
Homeopatie dokáže velmi jemně podpořit dítě v okamžiku, kdy se objeví konkrétní potíže – například úzkost, strach z odloučení, náladovost, smutek nebo první příznaky oslabení imunity.
Správně zvolené homeopatikum dokáže citlivě vyrovnat rozkolísanou psychiku, dodat vnitřní klid a aktivovat přirozenou schopnost těla uzdravit se.
Neřeší jen samotné symptomy, ale pomáhá najít zpět rovnováhu na všech úrovních – psychické i tělesné.
Každé dítě je jedinečné – a stejně tak i jeho způsob, jak prožívá změny, odloučení nebo stres. Homeopatika vybíráme ne podle diagnózy, ale podle toho, jak se potíže konkrétně projevují.
Při mírnějších potížích (např. lehká úzkost, lehká nechuť do školky):
1× denně 1 dávka (3 kuličky) v ředění 9 CH, maximálně po dobu 3–5 dnů.
→ Pokud dojde ke zlepšení, intervaly prodlužujte a následně vysaďte.
Při výraznějších psychických projevech (např. silný strach, pláč, pomočování, vztek):
1–3× denně 1 dávka (3 kuličky) v ředění 9CH, po dobu max. 7 dní.
→ Při výrazném zlepšení ihned snižte frekvenci nebo přerušte.
U akutních stavů (např. záchvat vzteku, úzkosti, náhlé bolesti břicha):
→ Podává se okamžitě 1 dávka v ředění 9CH, případně zopakovat po 15–30 minutách, max. 3×.
→ Jakmile se stav uklidní, už nedávat.
silná úzkost z očekávání – např. před prvním dnem ve školce, školním vystoupením, zkouškou
dítě je neklidné, zbrklé, roztěkané, často přehání
má potřebu mluvit, ptát se a neustále se ujišťovat
trpí na průjmy z nervozity, časté močení
má pocit „nestíhám“
přehání a přemýšlí katastroficky, často říká: „Co když se něco stane?“
má velkou chuť na sladké, ale sladké potraviny jeho stav zhoršují
může trpět na nadýmání, bublání v břiše a neklid před stolicí
dítě je klidné, ale velmi citlivé na změny
potřebuje jasný režim, rutinu, stabilitu
pomalu reaguje, vše dělá svým tempem
jakýkoliv tlak (např. „dělej rychleji“) způsobí odpor nebo úzkost
silná potřeba bezpečí a domova
časté noční pomočování, pokud se cítí nejisté
pocení na hlavě, zejména ve spánku
typické chutě: vejce, mléko, moučná jídla
dítě je hubené, rychle se unaví
bývá neklidné, roztržité, netrpělivé
stěžuje si na bolesti bříška nebo hlavy při učení
často říká, že ho škola nebaví
může mít odpor k autoritám
růstové bolesti, zejména večer nebo v noci
velmi citlivé na změny počasí
úzkost z výkonu, ale paralyzující
dítě působí ospale, bledě, zpomaleně
chvění, slabost, nejistá chůze
nechce mluvit, nechce se hýbat – působí jako „zastavené“
vhodné i před školní besídkou, zkoušením, testem
velmi citlivé na bolest a frustraci
dítě neví, co chce, všechno mu vadí
silné záchvaty vztekání, křik, kopání
dítě je neutěšitelné – chce nosit a zároveň odmítá dotek
často se objeví u prořezávání zubů, ale i při jiném stresu
bolesti bříška
velmi inteligentní, ale nejisté dítě
v kolektivu se chová způsobně, doma zlobí
potlačený strach maskuje panovačností
citlivé na kritiku, potřebuje chválu
bolesti bříška z nervozity
typická únava mezi 16.–20. hodinou
nechce se mu jíst ráno, zato má chuť na sladké odpoledne a večer
nesnáší těsné oblečení v pase
uzavřené, vážné, přemýšlivé dítě
velmi citlivé na odmítnutí a ztrátu důvěry
nepláče navenek, ale trpí vnitřně
nechce se mazlit, nemá rádo lítost ani soucit
často se drží stranou, hraje si samo
bolesti hlavy po duševní námaze, únava
velmi společenské, přítulné dítě
vstřebává emoce ostatních – jako houba
často má strach ze tmy, samoty, bouřky
při přetížení rychle vyčerpá a onemocní
sklony ke krvácení (nos), bronchitidám, zápalům plic
rádo je středem pozornosti
velmi empatické a milé dítě
plaché, mazlivé, citlivé dítě, které potřebuje blízkost
velmi fixované na maminku
při odloučení pláče, drží se rodiče, nechce pustit
nálady se často střídají – pláč, smích, smutek
nemoc může přijít i z radostného očekávání (oslava)
horečky, bolesti břicha, rýma s proměnlivým charakterem
nesnáší dusno, chce být venku
nesmělé, tišší dítě, které si nevěří
velmi pečlivé, snaživé, pořádné
rychle se vyčerpá, potřebuje odpočinek a spánek
sklony k chronickým zánětům – rýmy, bolesti uší, hnisání
inteligentní, ale bojácné před výzvami
často zimomřivé
velmi hodné, poslušné dítě, které potlačuje vztek
uvnitř trpí, ale nedává to najevo
typické pro děti, které prožily křivdu, ponížení nebo šikanu
nemoc vzniká po emočním zranění
citlivost na autoritu
bolesti močového měchýře (potlačený vztek)
Dítě potřebuje cítit bezpečí, přijetí a blízkost. Někdy je největší pomocí obyčejné obejmutí, trpělivost a ujištění: „Jsem tu pro tebe.“ Homeopatie může být jemným pomocníkem na cestě k rovnováze – ale skutečnou léčivou silou je Vaše láska.